شهریور.22

هر آنچه که در مورد موز باید بدانید!

موز

موز یکی از میوه هایی است که در مورد شایعات بسیار زیاید وجود دراد به طوری که یک بار در یک نظر سنجی اینترنتی به عنوان یکی از 5 غذای بد دنیا شناخته شد. شاید تعجب کنید که چرا موز به عنوان غذا در نظر گرفته می شود، اما اگر از خواص بی نظیر آن آگاهی داشته باشید متوجه دلیل این نام گذاری خواهید شد. برخی از افراد تصور می کنند که این میوه موجب افزایش وزن و یبوست می شود. اما علی رغم تمام نکات منفی که در مورد این میوه مطرح یم شود همچنان هم یکی از بهترین مواد مغذی در سطح جهان در نظر گرفته می شود.

مواد مغذی موجود در موز کدامند؟

  • ویتامین B6
  • فیبر
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • ویتامین سی
  • منگنز

با توجه به این که موارد گفته شده در این میوه به مقدار زیادی یافت می شوند، موز توسط انجمن پزشکی امریکا در اوایل قرن بیستم به عنوان یک غذای سالم برای کودکان شناخته شد.

یک وعده یا یک موز رسیده حاوی حدود 110 کالری، 0 گرم چربی، 1 گرم پروتئین ، 28 گرم کربوهیدرات، 15 گرم قند (طبیعی)، 3 گرم فیبر و 450 میلی گرم پتاسیم است.

موز

مزایای مصرف موز برای سلامتی بدن چیست؟

سلامت قلبی عروقی :

همان طور که گفته شد، این میوه یک کنبع عالی از پتاسیم است. این ماده معدنی دارای یک بار الکتریکی کوچک است، که همین ویژگی باعث می شود تا سلسول های عصبی سیگنال هایی را به قلب ارسال کنند که موجب تپش آن می شود. علاوه بر این پتاسسیم با از بین بردن سدیم اضافی در بدن باعث می شود تا آب سالم را در اختیار سلول های بدن شما قرار دهد. اگر شما به اندازه کافی پتسیم به بدن خود نرسانید، باعث بالا رفتن سدیم در خون شده، در نتیجه فشار خون شما بالا می رود و احتمال فشار امدن به رگ های خونی افزایش پیدا می کند. پس مصرف موز برای کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند توصیه می شود چرا که مواد مغذی موجود در این میوه موجب دفع سدیم از طریق ادرار شده و در نتیجه بدن را سالم نگه می دارد.

سلامت گوارش :

کسانی که دارای نارحتی های گوارشی هستند و یا دچار اسهال هستند می توانند از موز استفاده کنند. باز هم پتاسیم موجود در این میوه موجب حل مشکل شده و همچنین نشاسته موجود در آن موجب کمک کردن به روده جهت انجام گوارش می شود. در این حالت هرچه که موز سبز تر باشد این مقدار نشاسته در آن بیشتر است در حالی که موجب بالا بردن قند خون نمی شود. این ماده موجب رشد میکروب های مفدیدی می شود که به عمل گوارش کمک بسیاری می کنند.

تنظیم وزن :

بر خلاف باور عمومی که تصور می کنند موز باعث افزایش وزن می شود، هیچ دلیل علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. بنابراین شما می توانید موز را در کنار سایر میوه های همچون سیب، گلابی و انواع توت ها قرار دهید که در کمتر وزن گرفتن شما بسیار موثر هستند.

موز

نحوه نگهداری موز چگونه است؟

در دمای اتاق به دور از نور مستقیم آفتاب آنها را نگهداری کنید.

موزهای نارس و سبز را در فریزر قرار ندهید چرا که موجب مختل شدن فرآیند رسیدن آنها می شوید.

اگر می خواهید که این میوه خیلی سریع برسد می توانید در یک پلاستیک همراه با میوه ای که از خود گاز اتیلن منتشر می کند، آن را نگهداری کنید. میوه های مانند گوجه فرنگی، گلابی و … .

اگر نمی خواهید این میوه خیلی سریع برسد، از میوه های گفته شده آن ها را دور نگهدارید . در پلاستیک هم آنها را نگهداری نکنید چرا که رطوبت موجود در پلاستیک موجب فاسد شدن این میوه می شود.

آیا می دانستید :

  • در بسیاری از کشورها از برگ درختان موز و کرفس برای نگهداری سایر مواد غذایی مانند گوشت و گوجه فرنگی استفاده می کنند. همچنین برای پوشاندن غذایی که در حال پختن است می توان از این برگ ها استفاده کرد.
  • پوست موز حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی است به همین دلیل در گذشته برای ضد عفونی کردن، بهبود سوختگی، درمان آفتاب سوختگی و نیش حشرات استفاده می شده است.

همراهان عزیز با توجه به خواص شگفت انگیز این میوه، موز را در رژیم روزانه خود قرار دهید.

شما همچنین ممکن است مانند

دیدگاهی بنویسید